dilluns, 1 de desembre del 2008

Entrevista a Raúl Remujo a.k.a. Active Sense

Us deixe la entrevista que vaig fer per a Dj San Román la setmana passada al torrentí Active Sense. Espere que la gaudiu.

“Aquell que realment sent la música, demana gaudir-la el més lliurement possible, sentir-la de manera que no hi haja res que coaccione aquesta llibertat”.

Raúl Remujo duu molts anys sentint passió pel que fa. I això es nota quan parla i ens explica quin ha estat el seu recorregut musical. Productor valencià amb gran bagatge a les seues esquenes, ha estat reconegut internacionalment i ha arribat més d'una vegada als primers llocs de les llistes de la música de ball. Tot un honor per a Dj San Román poder entrevistar a aquest crack d'expressió riallera i maneres agradables.

Dj San Román: Vas començar la teva carrera musical de manera precoç, gràcies a la col·lecció de discos de vinil del teu cosí. Recordes algun exemplar d'aquella col·lecció que causés en tu un gran impacte? Quin?
Active Sense: Hi havia un segell, anomenat ZYX, amb el qual em sentia molt identificat. Per a mi la música electrònica era una avantguarda, tant musical com cultural, així que allò que podia conviure tant amb la idea de futurisme com amb la de tecnologia, casaven amb el que m'entusiasmava: el concepte de música electrònica com a visió de futur. Ho era i ho segueix sent per a mi a dia d'avui. D'Espanya tenia especial interès per un grup madrileny anomenat Flash Zero.

Dj San Román: Amb quina tecnologia vas començar a produir?
Active Sense: El començament va ser, com a poc, original en ambdós sentits, tant com dj com productor. Vaig començar a fer les meues primeres mescles amb una doble platina en la qual ambdues podien sonar alhora i pressionant parcialment el pause podia “empènyer” suaument un dels temes, per a això demanava al meu cosí que em gravés cançons a la mateixa velocitat en cintes duplicades per a provar combinacions. Practicava sobretot amb una versió del maxi del World in my eyes version dub de Depeche Mode, encara m'en recorde i tot de la mescla. A nivell de producció tot va sorgir quan em van regalar el meu primer pc, va ser abans de començar el batxillerat. Hi havia un programa anomenat “Sound Tracker”, que permetia seqüenciar a 4 pistes amb samples gravats, si bé era necessari una targeta de so, cosa que la majoria ni teníem ni ens podíem permetre. La meua primera maqueta va sorgir d'obrir el pc, tallar el cable que enviava el so a l'speaker per als avisos de windows, i empalmar-lo amb un bafle hi-fi, d'aquesta manera podia escoltar els sons del “4 pistes” en l'altaveu, fins que vaig poder permetre'm comprar una Soundblaster Pro.

Dj San Román: Encara escoltes els teus primers enregistraments? Què sents quan ho fas?
Active Sense: Ho faig. Hi ha un 50% de vergonya i enrogiment quan escolte allò que imitava, ja que la meua visió de l'electrònica era molt reduïda, i d'altra banda, admiració per la quantitat d'esforç que li dedicava, molt més que el que li dedique a dia d'avui. Eren idees molt simples a causa de la meua falta de coneixement, però hi havia molta passió en elles.

Dj San Román: Quan estaves en l'institut, vas publicar un número u. Com va ser aquesta experiència? Què va suposar aquell tema en la teua carrera com a productor?
Active Sense: Saber i escoltar que alguna cosa que tu has creat fa ballar i agrada al públic és quelcom que difícilment pot explicar-se. Va més enllà de l'orgull, no sé, és un sentiment molt íntim l'arribar a un club, fins i tot anònimament, que el dj punxe un tema teu i que la gent es torne boja és quelcom que no es pot, ni tampoc es deu, pagar amb diners. En aquell moment em vaig adonar que allò que em feia més feliç era crear música perquè la gent ballés. És una llàstima que en aquest país siga molt difícil viure d'això, estem en un moment de la història en la qual hi ha una major situació de benestar, i no obstant això els artistes ho tenim pitjor que mai. Si una persona és bona creant art, o música, o qualsevol altra cosa, mereix poder dedicar-se a això tota la vida, però per desgràcia, a dia d'avui és gairebé impossible per a la majoria.

Dj San Román: Quan i on vas començar la teua faceta com disc-jockey?
Active Sense:14 anys, uns recreatius en el carrer on vivia. Hi havia molts djs que anaven a posar música i a mi no em donaven l'oportunitat perquè era massa jove. Un dia, al costat de la cabina i parlant amb l'amo, vaig escoltar el xiuxiueig d'una agulla d'un dels plats i li vaig dir a l'amo que el disc anava retardat pel que fa al que sonava en els altaveus, que si ho empenyia aniria bé, i així va anar. Per a sorpresa de l'amo, vaig encertar. Em va deixar una vesprada a primera hora i ja mai més em vaig anar, tenia molt bona oïda per a punxar.

Dj San Román: Com et sents més còmode, com a productor o com a DJ?
Active Sense: Em considere més productor que intèrpret, encara que com a dj crec que m'ha faltat arribar a ser més profeta en pròpia terra que en la d'uns altres. Gaudisc en ambdues, a nivells distints, si bé patisc també més en escena com a productor.

Dj San Román: Com definiries el teu estil musical? Quins han estat les teues grans influències?
Active Sense: Electrònica de ball, no m'agrada l'excessiva classificació. Crec que el veritable músic no crea pensant només en un estil determinat, gairebé ni crec en els estils, perquè molts d'ells neixen, no de la cultura, sinó de les eines que s'usen per a crear-lo. No obstant això, en petit comitè i entre amics, a part de ritmes a 125-130 bpm que van des del house al breakbeat, tinc passió per estils com el techno, el psytrance o el trance, a major velocitat.

Dj San Román: Quan vas viatjar a Londres per primera vegada? De quina manera va influir en tu i en la teua música aquest lloc?
Active Sense: Crec que va ser en 2003. El meu amic Julián tenia un amic que era dj i promotor d'una festa allí i em va proposar que férem el set a miges. Així ho vam fer i em vaig quedar prendat de la ciutat. Tant que un any després em vaig mudar amb el promotor, Nacho, i l'experiència va ser immillorable, possiblement el millor que m'ha passat en la meua vida. Musicalment em va ajudar a creure en mi mateix. Ser diferent no era dolent, al revés, allí hi havia molta gent disposada a escoltar-te i que no creia en prejudicis, així que podies realment treballar el teu estil.

Dj San Román: Si hagueres de triar entre València i Londres, amb quin et quedaries?
Active Sense: Musicalment? Londres, sens dubte. Intel·lectualment segurament també Londres, però després de passar 3 anys allí vaig conèixer a la meua parella, que viu aquí a València i era qüestió de tornar o ella mudar-se, i tocava tornar a sentir el sabor d'un bon menjar i un còmode llit. Londres és estimulant en el plànol intel·lectual, però dura quant a benestar es refereix. L'amor mou muntanyes… igual que una bona paella!

Dj San Román: Durant els últims anys has viatjat bastant, hi ha algun lloc on et trobes com a casa?
Active Sense: Londres ha estat on més he pogut empatizar amb el públic. Però on més he sofert i on al final m'he sentit més orgullós ha estat aquí, a València. La meua primera sessió en Barraca va ser en 2004, i si bé vaig sofrir com mai, la sensació va ser indescriptible. Igual ha estat en les altres sessions o directes que he pogut fer allí. Per a mi punxar en Barraca era un premi a molta dedicació i sempre ho he sentit com a tal, no era qüestió de màrqueting o contactes, Barraca significava qualitat i saber que arribes a alguna cosa així perquè algú aprecia el teu treball o la teua trajectòria, no és quelcom que tinga a veure amb diners. També he gaudit molt a Ciutat del Cap, treballant amb un públic distint o a Hamburg, on l'experiència va ser molt bona també.

Dj San Román: On t'agradaria punxar i amb qui?
Active Sense: La veritat? Supose que el lloc seria la pista 1 de Fabric London, pel seu so increïble i pel handicap per mèrit professional que arribar a la mateixa suposa. En els anys que duu en funcionament els line ups els determinen aquells que realment marquen línies musicals i defineixen el seu estil de forma única, diversa, i inequívoca. El qui, tanca més una resposta de “fan de”. Admire i estime la carrera de molts djs i productors, m'agradaria compartir-la amb molts, però em faria feliç fer-lo amb algú proper a mi amb el qual haja compartit algun moment en la meua vida, no sé, si arribes a la meta, millor encara que siga al costat d'algú especial, no?

Dj San Román: A l'hora d'actuar en un club, què prefereixes: punxar discos o fer live sets?
Active Sense: De l'intèrpret al músic. No és una qüestió de preferència, sinó més de satisfacció. Possiblement tocar en directe sempre està en un plànol molt més personal que punxar temes d'uns altres, jo em sent més realitzat fent un live, sobretot perquè el treball que hi ha darrere d'ells és completament distint. Un live per a mi és l'equivalent a un concert, tocar temes fets de principi a fi per un mateix i interpretats de la mateixa manera. Per al públic pot ser que no siga tan variat però per a qui és capaç de fer ballar una hora amb la seua música a un públic la sensació és indescriptible. És molt dificil fer ballar a la gent només amb temes creats per un mateix. M'encanta punxar, però si aconseguisc que la gent balle els meus temes tocats en directe em sent un veritable artista.

Dj San Román: Després del teu èxit internacional “Squeeks & Kaoss” amb el segell Immigrant, sembla que t'has pres un respir en això de la producció. Per a quan un nou treball d'Active Sense?
Active Sense: El respir ve relacionat amb el meu futur professional. El fet que un sàpiga que el que li apassiona és la música electrònica no significa, molt al meu pesar, que puga dependre econòmicament del negoci. No pense tan sols en mi, sinó també en la meua família i en la meua estabilitat, i sóc conscient que a dia d'avui comporta un alt risc dedicar-se exclusivament a aquest negoci. Vaig tenir la sort de trobar un treball que m'agrada amb el qual poder pagar les factures, així que, durant el temps que m'he adaptat a aquest treball, aquest ha estat la meua prioritat, per damunt fins i tot de la música. No obstant això, es publica a final de mes el primer treball d'Alberto Sola, pel segell Mona Records, Perfumes EP.

Dj San Román: Tens projectes a llarg termini? Conta'ns.
Active Sense: M'he pres un any de descans, no obstant això, la idea sens dubte és seguir creant música, fins i tot abstraient-la del plànol econòmic per a fer-la més vívida, més personal i lliure. Aquell que realment sent la música, demana gaudir-la el més lliurement possible, sentir-la de manera que no hi haja res que coaccione aquesta llibertat, així que si el binomi passió-negoci pot sempre caure del costat passió, millor que millor.

Dj San Román: Quin és la teua percepció de l'escena electrònica actual a València? Creus que la ciutat viu un bon moment?
Active Sense: La meua opinió personal no és molt bona en el plànol professional, hi ha persones que estan treballant molt dur, i que es deixen la pell en això, però un artista necessita una sèrie d'escenaris on desenvolupar les seues idees, i aquí realment no els hi ha tant. València té molts i molt bons artistes, però al final queda en mà de l'empresari el que aquesta capacitat de l'artista siga possible o no.

Dj San Román: Alguna altra passió a part de la música?
Active Sense: La fotografia, estic en això.

Dj San Román: Una salutació per als lectors de DJ San Román.
Active Sense: Gràcies a aquells que us inquieta i estimula la música electrònica, molts vivim solament per a calmar la vostra inquietud. Moltes gràcies i gràcies pel vostre temps.

+ info: www.myspace.com/actvsense